|
Neváhejte s objednávkou výfuku pro Váš vůz !
Připravili jsme pro Vás slevy, až 40% z původních cen ! + spojovací materiál zdarma ! (tzn. spojky výfuků, šrouby,těsnění).
Výfuky - funkce
Výfukový systém slouží ke snižování hluku,
který motor vytváří při spalování paliva a následnému
odvodu spalin, ale také zabraňuje pronikání toxických plynů
do vozu i do ovzduší a měl by přispívat k maximálnímu výkonu
motoru při minimální spotřebě paliva.
Výfuk - namáhání a opotřebení
Výfukový systém je jedno z nejvíce namáhaných
součástí na automobilu. Pracuje v extrémních podmínkách,
jako jsou veliké rozdíly teplot, tak i extrémní tepelné zatížení,
které se někdy pohybuje až do 1000°C, naproti tomu je poškozován
agresivními kyselinami, spalovaným palivem a také silnými
vibracemi. Z vnějšího prostředí je výfuk vystaven působení
písku,kamení soli a různých jiných materiálů, které jsou
na vozovce. Mechanická namáhání, jako prudká pnutí a
ohyby , mohou způsobit únavové lomy na soustavě.
Výfuk - poškození
Poškozením výfukového systému může vést ke
ztrátě výkonu motoru a následně plýtvání palivem. Uvolněný
výfuk může zapříčinit nehodu, nebo v některých případech
poškození vozidla, např. poškození podvozku, nebo prorážení nádrže
paliva. Proto je nutné výfukový systém aspoň dvakrát do
roka překontrolovat!
|
|
Katalyzátory
Základní rozdělení katalyzátorů je na dvoucestné
a třícestné, a katalyzátory, které se používají
na zážehové a vznětové motory, s tím
souvisí i vnitřní struktura buď keramika, nebo kov, ale
funkce je za použití jednoho či druhého stejná. Dvoucestné
oxidační katalyzátory mají za úkol snižovat emise oxidu
uhelnatého (CO) a nespálených uhlovodíků (HC). Zde je podmínkou
funkce dostatečně velké množství kyslíku ve spalinách. Třícestný
katalyzátor navíc redukuje emise oxidů dusíku NOX. Třícestný
katalyzátor může správně fungovat pouze v úzké oblasti poměru
paliva a vzduchu. Tato oblast se nazývá okno a pokud se má
pracovní bod motoru pohybovat v tomto okně, je nutno použít
zpětnovazební smyčku pro řízení palivové směsi s tzv. lambda
sondou.Toto vše je u zážehového motoru. Také
vozidla se vznětovými motory jsou vyráběna s katalyzátorem.
Zde však není možná regulace složení směsi paliva se
vzduchem. U vznětových motorů se používá katalyzátor neřízený,
který však také dokáže redukovat ve výfukových plynech
obsah škodlivých látek, jako například oxidu uhelnatého a
uhlovodíků. Tato redukce však není tak účinná, jako u zážehových
motorů s řízeným katalyzátorem. Neřízený katalyzátor dokáže
částečně potlačit přitom i typický nepříjemný zápach výfukového
plynu vznětového motoru. Snížení obsahu oxidu dusnatého
(NO), který produkují vznětové motory, je možné instalací
přídavného systému recirkulace spalin.
Více informací >>>
Katalyzátor - funkce
Chemicky je katalyzátor látka, která ovlivňuje
průběh reakce, aniž se jí zúčastňuje. Katalyzátorem je
vrstva vzácných kovů (nejčastěji směs platiny a rhodia),
které způsobí vznik reakce toxických látek s kyslíkem jejímž
výsledkem jsou netoxické plyny. Katalyzátor je zhotoven z
keramické voštinové výplně, která je potažena nosnou
vrstvou a na ní je povlak ze solí ušlechtilých kovů. Tyto
soli působí na výfukové plyny a napomáhají při redukci škodlivin.
V tělese katalyzátoru je katalyzátor uložen na nosné vrstvě,
která ho chrání a zároveň zajišťuje vyrovnávání teplot
uvnitř katalyzátoru.
Katalyzátor - montáž
Katalyzátor se montuje přímo do výfukového
potrubí, a to buď přivařením koncovek, nebo uchycením pomocí
spon. Před vlastní montáží je potřeba vyříznout z výfukového
potrubí potřebný kus, který se následně nahradí katalyzátorem.
Umisťuje se vždy mezi motor a tlumič. Důvodem je potřeba co
nejvyšší teploty výfukových plynů v katalyzátoru, aby bylo
dosaženo co nejvyšší účinnosti přeměny škodlivých látek.
Při upevňování pomocí objímek doporučujeme zapojit katalyzátor
do potrubí tak, aby koncovky na sebe navazovaly.
Tím je i v případě nedokonalého utáhnutí objímky zabezpečeno,
aby nedocházelo k úniku výfukových plynů ve spojích.
Katalyzátor - poškození
* Katalyzátor se může poškodit působením některých
chemických látek.
* Nikdy nepoužívejte jako palivo olovnatý benzín, bionaftu,
skládkový plyn, apod.
* Instalujte katalyzátor pouze do motorů v dobrém stavu, bez
průsaků oleje do válců.
* Katalyzátor má při provozu vysokou povrchovou teplotu.
Neumisťujte jej bez tepelné izolace do blízkosti hořlavých látek
(hadice, kabely, nádrž, sací potrubí).
* Spouštění provozně teplého motoru roztlačováním nebo
roztahováním není dovoleno. Používáme pomocné startovací
kabely. Nespálené palivo by mohlo v katalyzátoru explozivně
shořet a katalyzátor zničit. Nikdy nesmíme úplně spotřebovat
všechno palivo v nádrži.
* Dojde-li k selhání zapalování, nevytáčíme motor do vysokých
otáček a neprodleně závadu odstraníme. Používáme pouze předepsané
zapalovací svíčky.
* Neprovádíme jiskrové zkoušky s vytaženou koncovkou
zapalovací svíčky.
* Nesmíme provádět seřizování válců a porovnávání
jejich činnosti vypnutím zapalování některého válce. Při
vypnutém zapalování jednotlivých válců – i při testu
motoru – vniká do katalyzátoru nespálené palivo, které ho ničí.
Katalyzátor - údržba
Katalyzátory ve většině aplikací nevyžadují
žádnou údržbu po celou dobu své životnosti. Výjimky mohou
nastat u motoru ve velmi špatném technickém stavu nebo u
dieselových motorů, které byly dlouhou dobu v nečinnosti. V těchto
případech může dojít k ucpání komůrek sazemi a tím k nižší
účinnosti čištění škodlivin, vyššímu zpětnému tlaku a
snížení výkonu motoru. Pokud dojde k těmto jevům je možné
katalyzátor od sazí vyčistit. Po vyjmutí katalyzátoru z výfukového
potrubí jej profoukněte tlakovým vzduchem o tlaku 350 až 550
kPa opačným směrem, než je směr proudu výfukových plynů.
Pokud profouknutí katalyzátoru nepomůže, je možno použít i
vodní lázeň s odmašťovacím přípravkem. Tato lázeň nesmí
obsahovat chlor, fluor, fosfor a žádné kovy. Nepoužívejte
ani benzín. Lázeň by měla trvat přibližně 2 hodiny. Před
zpětnou instalací je nutno katalyzátor řádně vysušit,
jinak dojde k jeho poškození. Zpátky katalyzátor
nainstalujte, pokud je to možné, v opačném směru než byl původní.
Toto platí pouze pro dieselové katalyzátory.
| |
|
|
Nákupní košík |
 |
 |
...je prázdný |
 |
|
|
|
|
|